Ile kosztuje naładowanie samochodu plug In?

Sprawdź opłacalność samochodów plug-in

Pojazdy plug-in to z angielskiego plug-in hybrid electric vehicle, czyli pojazd hybryda, ale nie ta klasyczna. Chodzi tu o pojazd o napędzie spalinowo-elektrycznym, który poza konwencjonalnym napędem, ładowaniem podczas ruchu, może być dodatkowo ładowany także z sieci elektrycznej, czyli z zewnętrznego źródła. Plug-in napędzane mogą być więc trojako: klasyczny silnik spalinowy, energia kinetyczna zamieniana na elektryczną energię w trakcie jazdy –  jak w klasycznych hybrydach, a także ładowanie wprost z gniazdka –  co cechuje też samochody w pełni elektryczne.

Samochody typu plug-in zyskują na znaczeniu i stają się coraz bardziej opłacalną inwestycją. Przede wszystkim koszt ładowania takiego samochodu jest zdecydowanie niższy niż pojazdów w pełni spalinowych. Daje to więc możliwości sporych oszczędności dla naszego prywatnego czy firmowego budżetu.

Dodatkowo samochody plug-in mają mniej awarii podzespołów, niż w przypadku aut spalinowych, z uwagi na ich specyficzną konstrukcję. Nie zapominajmy także o aspekcie ekologicznym i wpływie na środowisko. W tym przypadku hybrydowe pojazdy plug-in zdecydowanie królują i mają przewagę nad klasycznymi pojazdami spalinowymi.

Wracając, do kosztów eksploatacji dla przejechanej trasy 100 km samochodem plug in, jest on w dłuższej perspektywie zdecydowanie niższy, niż klasycznych autach spalinowych.

Jakie są metody ładowania samochodów plug-in?

Pojazdy plug-in możemy ładować na kilka sposobów:
– tradycyjnie na stacjach paliw, na stanowiskach przeznaczonych dla elektryków. Cena zależy od rodzaju i mocy ładowania (AC/DC), typu ładowarki i jej mocy, dostawcy/operatora energii, taryfy itp. Ceny na poszczególnych stacjach mogą się różnić, dlatego też polecamy skorzystać ze specjalnych aplikacji do śledzenia cen ładowania w różnych lokalizacjach. Wskazówka: skorzystaj z aplikacji (np. We Charge lub We Connect ID),
– specjalne wydzielone miejsca parkingowe wyposażone w ładowarki, tzw. stacjach ładowania. Często takie punkty znajdują się np.: przy galeriach handlowych;
– prywatnie, we własnych domach;
– wyznaczone bezpłatne miejsca do ładowania, np.: u pracodawcy.

Jak ładować elektryka we własnym domu?

Pojazd plug-in można ładować przy wykorzystaniu prądu płynącego ze zwykłego gniazdka. Minusem jest czas, bowiem zazwyczaj zajmuje go sporo. Dobrą inwestycją i rozwiązaniem jest zakup urządzenia typu wallbox, czyli naściennej ładowarki prądu przemiennego. Rozwiązanie to zwiększa moc ładowania pojazdu, skraca czas ładowania. Jest to swego rodzaju przystawka, która zwiększa moc natężenia prądu. Może to być model wallboxu wolnostojący lub naścienny, wyposażony w przewód wymienny albo zamontowany na stałe.

Polecamy także montaż carportu wraz ze stacją ładowania na posesji prywatnej czy w przestrzeni komercyjnej firmy, np.: na parkingu. Jest to doskonała inwestycja, tym bardziej że oferowane carporty są dostępne w różnych rozmiarach i liczbie stanowisk, oraz w większości przypadków nie wymagają zgłoszenia czy też pozwolenia na budowę (brak lub minimum formalności). Dodatkowo zamontowane panele fotowoltaiczne na zadaszeniu carportu pozwalają wykorzystywać energię słoneczną, dając mierzalne i konkretne oszczędności dla budżetu.

Koszty ładowania hybryd plug-in w domu

Cena w przypadku ładowania prywatnie, czyli w przypadku korzystania z domowych zasobów zależna jest w dużej mierze od planu taryfowego, tego czy posiadamy fotowoltaikę, itd. Przy założeniu, że korzystamy z energii z sieci, można przyjąć za wartość bazową ok. 1 zł za kW. Można w takim przypadku bardzo szacunkowo wskazać, że przy założeniu:

– że średniej klasy samochód miejski typu plug-in posiada baterią ok. 8-10 kWH, to średnio koszt naładowania będzie wynosił ok. 8-10 zł. Mając na uwadze, że w takim przypadku średni zasięg takich hybryd na prądzie wynosi ok. 60 km, to możemy przyjąć koszt przejechania ok. 100 km w cenie ok. 16 zł. Czas ładowania w w takim przypadku mocą ok. 3,7 Kw będzie wynosić ok. 2,5-3,5h.

Powyższe dane to są oczywiście założenia, w zależności od indywidualnej taryfy, czy baterii danego samochodu, jego specyfikacji, stylu jazdy, itd. Te parametry będą się zmieniać. Bardzo ważne jest w tym miejscu także wskazanie na możliwość posadowienia carportu, który może ten ceny jeszcze zmniejszyć, po okresie zwrotu z inwestycji praktycznie nawet do zera. To świetne rozwiązanie – jeśli takie opcja byłby dla Ciebie ciekawa, to zapraszamy do kontaktu z naszymi specjalistami.


Jaka jest szacunkowa cena ładowania pojazdu na stacji?

Ładując, samochód typu plug-in na stacji, należy uwzględnić koszty rzędu około 2 PLN za 1 kW. Tutaj oczywiście należy śledzić aktualne ceny na stacjach. Warto także wiedzieć, że możemy ładować szybko, lub wolnej. Od tego także uzależniona jest kwota z kWh. Warto jest także zwrócić uwagę, czy na danej stacji nie obowiązuję dodatkowa opłata za dłuższy postój na miejscu ładowania. Niektóre stacje doliczają dodatkową opłatę po przekroczeniu określonego czasu. Przykładowo wynosi to 40 groszy za każdą nutę powyżej określonego minimum czasowego, stąd warto się z takimi warunkami zapoznać. Poniżej przedstawiamy przykładowy cennik.

Przykładowy cennik ładowania pojazdu plug-in na stacji:
Złącze Stawka za ładowanie
AC 1,95 PLN/kWh
DC ≤ 50kW 2,69 PLN/kWh
DC 50kW < x ≤ 125kW 2,89 PLN/kWh
DC > 125kW 3,19 PLN/kWh.

W powyższym przykładzie ładowanie samochodu miejskiego typu plug-in z mocy baterii 10 kwH będzie kosztowało w przyjętych założeniach, w najtańszej opcji ok. 20 zł. Przy założeniu, ze taki samochód przejedzie ok. 60 km na prądzie, koszt pokonania 100 km będzie wynosił ok. 33 zł. Przedstawione dane stanowią tylko przykład, gdyż ostateczna wartość będzie zależna od wszystkich zmiennych, m.in. kosztów za 1 kWh, pojemności baterii w danym samochodzie, czy pory roku i temperatury na zewnątrz. Zimą samochody typu plug-in będą miał wskazywały przykładowo mniejsze zasięgi i większe zużycie energii.

Uważasz, że nasz artykuł był interesujący? Podziel się na swoich mediach społecznościowych!

Facebook
LinkedIn