Nowoczesne carporty fotowoltaiczne

Kupujemy carport krok po kroku - czyli najczęściej zadawane pytania i praktyczne wskazówki. Od czego zacząć?

Inwestycja w carport to świetny pomysł, proces ten jednak wymaga kilku kroków.

W pierwszej kolejności warto określić przede wszystkim:

  • Wielkość wiaty fotowoltaicznej, jaka będzie nam potrzebna. Specjaliści z Lumel pomogą w dobrze odpowiedniej wielkości oraz modelu w zależności od indywidualnych potrzeb – świadczymy kompleksowe usługi wraz z montażem. W przypadku osób prywatnych najczęściej są to 1 lub 2 stanowiskowe modele, natomiast w przypadku firm mogą być znacznie większe. Średnio carport dwu-stanowiskowy ma ok. 5-5,7m szerokości, ok. 6-12 m długości i ok. 2,6-6,2m wysokości. W zależności też, czy jest przeznaczony do samochodów osobowych, czy też ciężarowych.

 

  • Jakość gruntu to kolejny element do ustalenia. W zależności od tego, na jakiej glebie ma zostać zainstalowany carport, należy odpowiednio dobrać fundament. Przykładowo może być on w formie wylewki betonowej, prefabrykatów, czy w przypadku dużych, komercyjnych konstrukcji stworzony z wykorzystaniem procesu palowania. Warto tutaj dodać, że w przypadku osób, które ubiegają się o pozwolenie na budowę, konieczne są badanie geologiczne – można także od razu wykonać podobne na potrzeby budowy zadaszenia z panelami. W skrajnych przypadkach, by zamontować taki garaż, może istnieć także potrzeba wymiany gruntu.

Kolejnym elementem będzie wybór konkretnego modelu carportu z modułami.

Tutaj specjaliści z firmy LUMEL przedstawią różne rodzaje po ustaleniu indywidualnych potrzeb. Niektóre nowoczesne carporty mają specjalnie zaprojektowane słupki pod skosem, aby umożliwić łatwiejszy wyjazd, czy wyjście z samochodu. Niektóre modele carportów posiadają przykładowo podparcie na 4 nogach, czy tylko w formie jednego słupa – tzn carporty typu „L” itd. W zależności od warunków dookoła wiaty, należy wybrać najbardziej optymalny model. Więcej o wyborze odpowiedniego modelu można przeczytać również w innym wpisie pt. „Jaki jest odpowiedni rozmiar carportu-wiaty solarnej?

Dodatkowo należy podkreślić, że oferowane przez LUMEL carporty są zaprojektowane, tak aby spokojnie wytrzymać duże ilości opadów śniegu, czy silne podmuchy wiatru. Wszystko dzięki solidnej konstrukcji ze stali cynkowanej ogniowo. Stabilność konstrukcji zapewniają również właściwie dobrane fundamenty palowane lub tradycyjne, wylewane.

LUMEL - carport fotowoltaiczny

Kluczowe zalety carportów

Warto dodać, że fotowoltaiczne zadaszenie ma za zadanie chronić auto, lub inne rzeczy pod nią magazynowane, przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, ale także generować prąd z odnawialnej energii. Można zatem powiedzieć, że jest to nie tylko praktyczne, nowoczesne rozwiązanie, ale także ekologiczne źródło zasilania, które jednocześnie podnosi wartość danej nieruchomości, pozwalając jednocześnie obniżyć rachunki za prąd.

Poniżej przedstawiamy przykładowe modele wraz ze specyfikacją techniczną dostępne w naszej ofercie:

1. Carport fotowoltaiczny typu L

Carport samochodowy w górnej części przypomina odwróconą literę L, co podnosi jego walory estetyczne i wpływa na dużą wytrzymałość. Ten typ wiaty jest bardzo funkcjonalny, to niejako połączenie modelu Y oraz T, co wpływa na optymalne wykorzystanie przestrzeni parkingowej zwłaszcza dla samochodów parkujących w szeregu. Parkowanie szeregowe pozwala optymalnie zagospodarować przestrzeń na dużych parkingach. Ponadto jego konstrukcja eliminuje praktycznie ryzyko uderzenia drzwiami pojazdu o słupy. Wyróżnia go masywny słup połączony z fundamentem, który zapewnia stabilność, oraz nowoczesny design. Dodatkową zaletę jest możliwość zmiany wysokości słupa, przez co można dostosować wysokość całego carportu do indywidualnych oczekiwań Klienta.

Dostępny jest w dwóch szerokościach:

  • 5m dla parkingów fotowoltaicznych o szerokości stanowiska 2,5m.
  • 5,7m dla zabudowy powierzchni na szerokość 2,85m.

Wysokość może być dostosowana w przedziale:

  • od 2,6m do 5,4m na wysokości słupów

Długość wynosi:

  • 6,3m
  • Liczba modułów: 15 ÷ 18 [szt]
  • Dwu-stanowiskowy
  • Moc/1carport 6,5 ÷ 10,8 kWp
  • Materiał wykonania: S355JR + S235
  • wytrzymałość 3 strefy śniegowej
  • Konstrukcja ocynkowana ogniowo
  • Kąt nachylenia 5 lub 7 stopni
  • Carport typu L przeznaczony może być zarówno do samochodów osobowych, jak i ciężarowych
  • Sprawdzi się zarówno w przestrzeni przydomowej, jak i komercyjnej. Cechuje go również możliwość rozbudowy modułowej.
  • Doskonały praktycznie wobec każdej ekspozycji
  • Parkowanie szeregowe

2. Wiata carport typu T

Typ przypominający nieco model Y, mający jednak nieco większe możliwości produkcji energii. Stalowy carport PV skupia się na maksymalnym zagospodarowaniu przestrzeni parkingowej. Słup przytwierdzony do fundamentów zapewnia statyczność, ale daje także możliwość ustawienia wysokości zadaszenia. Słupy umieszczone centralnie ułatwiają także otwieranie drzwi i wysiadania z samochodu. Jego budowa przypomina lekko przechyloną literę T, co zapewnia idealną równowagę między wytrzymałością a masą.

Występuje w dwóch szerokościach:

  • 5m dla parkingów fotowoltaicznych, gdzie szerokości stanowiska wynosi 2,5m.
  • 5,7m przeznaczony dla powierzchni parkingowej o szerokość 2,85m.

Wysokość może być dostosowana w przedziale:

  • Od 2,6m do 4,6m, oraz 4,2m do 6,2m z wyższej strony

Długość wynosi:

  • 12,3m
  • Liczba modułów: 30 ÷ 36 [szt]
  • Czterostanowiskowy
  • Moc/1 carport 13 ÷ 21,6 kWp
  • Materiał wykonania: S355JR + S235
  • wytrzymałość 3 strefy śniegowej
  • Konstrukcja ocynkowana ogniowo
  • Kąt nachylenia 5 lub 7 stopni
  • Przeznaczony jest do samochodów osobowych i ciężarowych
  • Sprawdzi się w przypadku ekspozycji południowej
  • Idealny do czołowo-szeregowego parkowania

3. Carport wiata fotowoltaiczna typu V

Model typu V to stalowa konstrukcja wykonana z profili zamkniętych, której podstawą są dwa słupy łączące się w skrajnych miejscach belki nośnej dachu. Wysokość typu V jest stała, ewentualna zmiana wymagałaby zmiany projektu lub podniesienie/opuszczenia fundamentów. Zadaszenie wykonane jest z profili posiadających dużą ilość otworów, które pozwalają na łatwą obróbkę i możliwość zamontowania np. falownika, ładowarki do samochodów elektrycznych, oświetlenia.

Szerokość:

  • Występuje w dwóch opcjach – 5m oraz 5,7m z dodatkową przestrzenią parkingową, w celu minimalizowania ryzyka uderzenia drzwiami w słup

Wysokość:

  • 2,3m po niższej stronie, oraz 3m po stronie wyższej

Długość:

  • 5,7m
  • Liczba modułów: 15 ÷ 18 [szt]
  • Na dwa samochody
  • Moc/1 carport 6,5 ÷ 10,8 kWp
  • Materiał wykonania: S355JR + S235
  • wytrzymałość 3 strefy śniegowej
  • Konstrukcja ocynkowana ogniowo
  • Kąt nachylenia 5 lub 7 stopni
  • Dedykowana jest do samochodów osobowych
  • Kierunek ekspozycji na słońce jest mniej istotny, gdyż można parkować z przodu jak i z tyłu
  • Przeznaczony do parkowania szeregowego

4. Carport model Y

Konstrukcja tego modelu przypomina kształtem literę Y, co sprawia, że nowoczesny carport prezentuje się lekko i atrakcyjnie, ale cechuje go najlepsza relacja wytrzymałości do masy. Wytrzymały słup przytwierdzony do fundamentu daje także stateczność. Wiata została zaprojektowana, by maksymalnie wykorzystać przestrzeń parkingową, oraz możliwości samej instalacji. Warto dodać, że doskonale sprawdza się także w przypadku długich pojazdów ciężarowych. Poza tym słupy są umiejscowione na środku, co zapobiega uderzeniu w nie drzwiami.

Szerokość:

  • 5m pozwala na zainstalowanie na parkingach o szerokości 2,5m
  • 5,7m umożliwia montaż na parkinach o szerokości 2,85m

Wysokość:

  • 2,6-4,6m w niczym punkcie, oraz 3,4-5,4 w wyższych punkach

Długość:

  • 12,3m
  • Liczba modułów: 30 ÷ 36 [szt]
  • Czterostanowiskowy
  • Moc/1 carport 13 ÷ 21,6 kWp
  • Materiał wykonania: S355JR + S235
  • wytrzymałość 3 strefy śniegowej
  • Konstrukcja ocynkowana ogniowo
  • Kąt nachylenia 5 lub 7 stopni
  • Dedykowana jest do samochodów osobowych i ciężarowych
  • Kierunek ekspozycji na słońce w kierunku wschodnio-zachodnim
  • Przeznaczony do parkowania czołowo-szeregowego
  • Doskonale sprawdza się na dużych parkingach komercyjnych

Wszystkie powyższe carporty dostępne w ofercie Lumel posiadają także następujące parametry, właściwości:

  • Zgodność z normami: PN-EN 1090 – Wykonanie konstrukcji stalowych; PN-EN 1991 – Oddziaływania na konstrukcje; PN-EN 1993 – Projektowanie konstrukcji stalowych; PN-EN 1461 – Powłoki cynkowe noszone na wyroby stalowe
  • Powłokę ochronną – ocynk
  • Możliwość rozbudowy,
  • Autorski system montażowy,
  • Możliwość zamontowania falownika i ładowarki,
  • Opcjonalnie dostępne orynnowanie,
  • Fundamenty betonowe lub palowanie.

Uszczelnienie wiaty - skonsultuj z specjalistą

W przypadku wiat z modułami fotowoltaicznymi istnieje też możliwość ich dodatkowego uszczelnia, tak, aby całkowicie nie przepuszczały wody. Warto to uzgodnić z doradcą, który będzie nas prowadzić przez proces zakupu, oraz instancji.

Ocieplenie i zabudowa wiaty parkingowej

Ciekawostką jest także możliwość zabudowy i ocieplenie. Pozwala on wtedy także utrzymywać wewnątrz inną od otoczenia temperaturę. Może to mieć zastosowanie, gdyby przykładowo wiata garażowa miała służyć do przechowania rzeczy wrażliwych na niskie temperatury, jak np. Duże komercyjne magazyny energii. Więcej na ten temat można przeczytać w naszym inny wpisie pt. „Czy warto ocieplać cartport i jak to zrobić?

Czy można wybrać kolor nowoczesnego carportu?

Pytanie te także często pojawia się na etapie zamawiania. Oczywiście, w przypadku oferty Lumel istnieje możliwość wyboru dowolnego koloru z palety RAL. Konstrukcje malowane są proszkowo pod zamówiony kolor, także można dopasować go przykładowo do elewacji budynku.

Kolejny element, który należy ustalić, to jakie formalności będą potrzebne przed rozpoczęciem instalacji zadaszenia PV?

Tutaj kluczowe będzie, czy w danym przypadku trzeba uzyskanie pozwolenia na budowę? Może wystarczy samo zgłoszenie carportu lub nie będą konieczne żadne kroki administracyjne? W tym przypadku sytuacja wygląda w ten sposób, że jeśli wiata parkingowa z panelami ma zostać zbudowana na działce o przeznaczeniu mieszkaniowym, lub  gdzie znajduje się juz budynek mieszkalny to można bez pozwolenia, ani zgłoszenia wybudować 2 wiaty o powierzchni nie większej niż 50 m2 każda, na każde 1000 m2 powierzchni działki. W pozostałych przypadkach te ograniczenia odpowiednio wynoszą 35m2 dla carportu na każde 500m2.

Jeśli konieczne będzie jednak uzyskanie pozwolenia na budowę, lub zgłoszenie to nie można rozpocząć inwestycji przed uzyskaniem i uprawomocnieniem się powyższych decyzji. Jeśli poszukujesz więcej informacji odnośnie kwestii pozwoleń budowlanych dotyczących wiat fotowoltaicznych, to przeczytaj koniecznie nasz inny wpis poradnikowy pt. „Czy na Carport potrzebne jest pozwolenie?”

Przed zakupem warto jeszcze zweryfikować, czy obowiązują w danym momencie dotacje na wiaty fotowoltaiczne?

Jako specjaliści od fotowoltaiki na bieżąco śledzimy wszelkie programy, służymy także wsparciem dla naszych klientów w tym aspekcie. Można dodać, że obecnie istnieje możliwość uzyskania dofinansowania na miejsce parkingowe z zadaszeniem wraz z panelami solarnymi, ale pod warunkiem, że będzie to w zestawieniu z falownikiem i magazynem energii. Można także przeczytać na naszej stronie więc informacji dotyczących dotacji do carportów z modułami, zapraszamy np. do wpisu pt. „Dotacje na carporty fotowoltaiczne – jak je uzyskać?

Na zakończenie procesu instancji należy jeszcze zgłosić wiatę do odpowiedniego operatora energii, chyba, że instalacja będzie przekraczać 50kW, wówczas konieczne będzie wystąpienie o warunki przyłączenia. Tutaj w razie konieczności także możemy pomóc naszym Klientom przejść przez ten proces.

Poniżej przedstawiamy jeszcze najczęściej zadawane pytania, które pojawiają się na etapie wyboru i zakupu carportu zarówno dla osób fizycznych, jak i dla firm:

Carporty oferowane przez Lumel posiadają do 15 lat gwarancji, zarówno na konstrukcję, jak i na powłokę.

Tak, tylko trzeba dobrać odpowiedni zestaw. Tutaj nasi specjaliści doradzą, jak go najlepiej skonfigurować, aby spełnił zakładane cele, m.in. ładowanie pojazdów elektrycznych. Przykładowo konstrukcja 7 kW na 2-stanowiskowy carport z 3-fazową ładowarką do samochodu 13 kW, 3 fazowym falownikiem hybrydowym, oraz magazynem energii 30 kWh będzie wystarczająca do ładowania samochodów średniego segmentu zarówno elektrycznych, jak i typu plug-in. Dodatkowo magazyn energii pozwoli ładować auto w nocy. W przypadku braku magazynu energii będzie można ładować samochód za dnia w formie auto-konsumpcji, jednak wówczas ograniczone będzie jego użytkowanie w czasie ładowania. Dla osób, które chcą dowiedzieć się więcej w tym zakresie zapraszamy do naszego wpisu pt. „Czy carport naładuje samochód typu plug-in?

Konieczne jest zainstalowanie ładowarki do samochodu, która pozwala bezpośrednio ładować samochód elektryczny, lub hybrydę plug-in.

Nie, stacje do ładowania należy dobrać osobno, są różne rodzaje – tutaj też w zależności od indywidualnych potrzeb nasi specjaliści pomogą w wyborze, a ekipa montażowa zainstaluje całość. Dzięki temu zyskamy kompleksowo stacje ładowania pojazdów elektrycznych pod dachem z modułów PV.

Najczęściej nie dłużej, niż kilka dni roboczych, przykładowo 2-stanowiskowy carport instaluje się ok. 2-3 dni robocze.

Tak, klient otrzymuje od nas kompleksową obsługę, począwszy od wsparcia na etapie wyboru konkretnego modelu, doradztwa podczas całego procesu, ale także zaopatrujemy we wszystkie konieczne produkty i akcesoria, wraz z transportem oraz montażem u klienta.

Tak, komplet dokumentacji jest dostarczany Klientowi.

Tak, natomiast zapewniamy kompleksową obsługę. Wśród naszych specjalistów są także wyspecjalizowani elektrycy, którzy wykonają pracę instalacyjne.