Czy Carport naładuje samochód typu plug-in?
Odpowiadając na pytanie, czy carport naładuje samochód hybrydowy typu plug-in, można stwierdzić, że oczywiście tak, tylko należy odpowiednio dobrać parametry carportu wobec samochodu. W dalszej części wpisu podamy praktyczny przykład, jak należy skonfigurować carport, aby był wystarczający do ładowania danej hybrydy.
Samochody typu plug-in znane pod skrótem PHEV wyposażone są w silniki hybrydowe, które mają silniki spalinowe oraz silniki elektryczne. Podczas jazdy odzyskują one energię w procesie zwanym rekuperacją, dodatkowo poddaje się je ładowaniu tak zwaną „energią z sieci” – do tego celu służą specjale stanowiska do ładowania pojazdów, jednak obecnie istotnym problemem jest fakt, że nie zaspokajają one w pełni potrzeb użytkowników tego rodzaju samochodów.
Z pomocą przychodzą nam carporty, którymi można naładować samochód typu plug-in. To nowoczesne rozwiązanie wykorzystuje energię z odnawialnych źródeł, bowiem na dachu takiej wolnostojącej wiaty umieszczone są pod odpowiednim kątem panele solarne, służące do pochłaniania promieniowania słonecznego.
Następnie kolejne elementy instalacji pozwalają na przetwarzanie prądu stałego na naprzemienny, dzięki czemu wytworzona w ten sposób energia może być wykorzystana do zasilania pojazdów. Bardzo ważne w tym miejscu jest poruszenie kwestii związanych ze zmniejszaniem śladu węglowego, ponieważ ładowanie samochodów plug-in w carportach wiąże się z mniejszym zużyciem paliw kopalnych, których pozyskiwanie, a następnie spalanie ma niekorzystny wpływ na kondycję naszej planety. Ponadto wykorzystanie carportów sprawia, że użytkownicy znacznie zmniejszają koszt związany z eksploatacją pojazdów, ponieważ energia pozyskana i wygenerowana przez instalację fotowoltaiczną pozwala zaspokoić potrzeby w zakresie zasilania akumulatorów samochodów typu plug-in.
Dodatkowe korzyści wynikające z zastosowania caportów dla pojazdów typu plug-in?
Bez wątpienia największą zaletą carportów jest zdolność do generowania energii elektrycznej dzięki pochłanianiu promieniowania słonecznego, co może być wykorzystane na przykład do ładowania samochodów typu plug-in. Jednak to nie jedyna zaleta tego rodzaju konstrukcji. Oprócz tego doskonale sprawdzają się do ochrony pojazdów przed czynnikami atmosferycznymi – opadami deszczu, śniegu, czy gradu, ale także przed nadmiernym nasłonecznieniem, dzięki czemu parkowanie samochodów pod carportami pozwala zachować dobrą kondycję lakieru na dłuższy czas.
Jak wybrać odpowiedni carport do ładowania samochodów elektrycznych ty-pu plug-in?
Firma Lumel oferuje sprzedaż i montaż carportów pozwalających na wydajną produkcję energii, które jednocześnie pozwolą zabezpieczyć pojazdy przed deszczem oraz nadmiernym nasłonecznieniem. Oferujemy rozwiązania dedykowane wszystkim przedsiębiorstwom, czego przykładem są modele instalowanych przez nas carportów:
- Carport typu Y o wysokości maksymalnej od 3,4 do 5,4 metra ma do dyspozycji aż 4 stanowiska, które można zaadoptować na potrzeby zarówno samochodów osobowych, jak i ciężarowych.
- Carport typu T również przeznaczony jest dla 4 stanowisk dla pojazdów – wspomniany model ma wysokość maksymalną w zakresie 4,2 – 6,2 m, którą można modyfikować w najniższym punkcie słupa. Ten typ carportu do ładowania samochodów plug-in przeznaczony jest do parkowania czołowo-szeregowego.
- Carport typu L o maksymalnej wysokości w zakresie 3,4 – 5,4 metra występuje w dwóch wariantach szerokości: 5 m dla dwóch stanowisk o standardowej szerokości parkowania oraz 5,7 m dla dwóch stanowisk o szerokości 2,85 m
- Carport typu 4N również dostępny jest w dwóch wariantach szerokościowych – 5 oraz 5,7 m. Ten model pozwala na parkowanie pojazdów zarówno od wyższej, jak i niższej strony.
- Carport typu V także można parkować od niższej i wyższej strony, ma on maksymalną wysokość 3 metrów.
Praktyczny przykład, jak skonfigurować carport, by realnie sprawdził się do ładowania samochodu osobowego typu plug-in
Na potrzeby wskazanego przykładu wybieramy 2 stanowiskowy carport na 18 paneli. W tym założeniu wybieramy panele 505 Wp. W takim przypadku dobieramy falownik hybrydowy 10 kW i baterie na 40 kWh. Falownik 10kW występuję także w zabudowanie ALL in One – w jednym słupku, czyli można dodać w takim przypadku jeszcze 3 takie słupki. Każdy moduł bateryjny ma pojemność 5,12 kWh, a wszystkie baterie są połączone w sposób równoległy, dzięki czemu mają lepszą efektywność.
Stacja ładowania mus być sprzężona, wygląda to w taki sposób, że panele kierują do falownika, falownik do magazynów energii, a potem do stacji ładowania. W większości przypadków jest tak, że samochód ładuje się w nocy, a za dnia jest użytkowany, dlatego opisujemy system z magazynowaniem energii, z akumulatorami, które są konieczne w takim przypadku. Można też korzystać z carportu bez akumulowania energii w dzień bezpośrednio z auto-konsumpcji, jednak wówczas użytkowanie samochodu jest ograniczone ze względu na czas ładowania.
Przeczytaj również inne porady:
- Carporty fotowoltaiczne
- Czy warto ocieplać cartport i jak to zrobić?
- Jak zabezpieczyć carport wiatę fotowoltaiczną-solarną?
- Jaki jest odpowiedni rozmiar carportu-wiaty solarnej?
- Czy na Carportpotrzebne jest pozwolenie?
- Ile kosztuje naładowanie samochodu plug In?
- Jaki typ carportu jest najlepszy? Jakie cechy go wyróżniają?
Uważasz, że nasz artykuł był interesujący? Podziel się na swoich mediach społecznościowych!