Czym są usługi DSM?
Usługi DSM (Demand Side Management) to jedna z funkcji zarządzania w inteligentnych sieciach elektroenergetycznych. Drugą dostępną możliwością z tego zakresu jest DSR. Jednak w przypadku, kiedy mówimy o DSM, mamy na myśli mechanizm, który pozwala dostawcy na sterowanie zapotrzebowaniem klientów, co prowadzi do globalnej oszczędności energii. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe jest zastąpienie ciągłego tworzenia nowych źródeł mocy (na przykład elektrowni), które zaspokoiłyby potrzeby przedsiębiorstw, przez zachętę do redukcji zapotrzebowania.
Jakie są korzyści usług DSM?
Usługi DSM wiążą się z kilkoma istotnymi atutami, o których warto pamiętać. Na wstępie możemy wspomnieć, że są one bardziej opłacalne po stronie ekonomicznej, niż rozwiązania podażowe. Kształtowanie krzywej obciążenia pozwala na efektywniejsze wykorzystanie infrastruktury przez producentów i dostawców energii. Co więcej, usługi DSM nie wymagają znaczących nakładów jednostkowych, a okres zwrotu jest stosunkowo krótki. Wśród zalet znajdują się także takie aspekty jak:
- zachęcanie odbiorców do zaangażowania w regulację popytu,
- możliwość stosowania wielu narzędzi jednocześnie,
- szansę włączenia do odbioru różnych grup odbiorców,
- ciągłe dostosowywanie i zmienianie priorytetów,
- bezpośredni wpływ na zmniejszenie emisyjności gospodarki.
Sam projekt odznacza się wysokim stopniem innowacyjności. Przykładem wykorzystywanej nowości jest realizacja funkcjonalności metody DSM w chmurze obliczeniowej oraz zapewnienie komunikacji z chmurą urządzeń obiektowych.
Jaka jest grupa docelowa usług DSM?
Trzeba wyjaśnić także, jaka jest grupa docelowa usług DSM. Produkty oferowane w ramach projektu, są dedykowane wszystkim podmiotom, które chcą poprawić efektywność energetyczną i obniżyć koszty eksploatacji budynków. Możemy jednak wyróżnić dwie grupy, do których skierowane są usługi, a są to:
- klienci instytucjonalni, czyli instytucje publiczne, jednostki samorządu terytorialnego, placówki edukacyjne i przedsiębiorstwa – generalni wykonawcy inwestycji i zarządcy istniejących obiektów,
- klienci indywidualni, do których należą gospodarstwa domowe i przedsiębiorcy, którzy są zainteresowani wdrożeniem prostych w instalacji i obsłudze systemów BMS lub pojedynczych urządzeń z zakresu internetu rzeczy.
Jakie działania w skali budynku obejmuje metoda?
Jeśli chodzi o to, jakie działania w skali budynku obejmuje metoda DSM, możemy wymienić dwa, które są dostępne. Pierwszym z nich jest identyfikacja zapotrzebowania na każdą formę energii na poziomie pojedynczego pomieszczenia, obliczenie sumarycznego zapotrzebowania na daną formę energii w skali budynku, sterowanie wydajnością źródła i systemem dystrybucji danej formy energii zgodnie z sumarycznym zapotrzebowaniem.
Drugim jest ograniczenie zapotrzebowania po stronie odbiorników energii przez priorytetyzację i redukcję zużycia lub wyłączenie odbiorników, które korzystają z danej formy energii zgodnie z zapotrzebowaniem sumarycznym. Dodajmy, że systemem może objąć pojedyncze budynki, jak i całe kompleksy.
Jakie metody zachęt odbiorców końcowych są stosowane?
Stosowane są różne elementy-zachęty dla odbiorców końcowych, które mają skłonić ich do sterowania popytem na energię elektryczną. Stopień ich oddziaływania na użytkownika zależy jednak wprost proporcjonalnie od wykorzystywanej przez niego mocy i energii. Możemy wymienić cztery grupy elementów, które wywierają wpływ na konsumenta:
- psychologiczne, czyli te, które obejmują edukację i styl życia, tworzenie rynku potrzeb konsumenckich, marketing, szkolenia oraz audyty energetyczne,
- ekonomiczne, w których dominują taryfy oferowane przez sprzedawców energii oraz różne formy dofinansowania usług DSM,
- administracyjno-prawne, m.in. regulację opłat za przekroczenie mocy, czy moc bierną, administracyjne ograniczenie możliwości stosowania urządzeń energochłonnych, a także regulowanie warunków dostaw,
- techniczne, czyli działania polegające przede wszystkim na załączaniu i wyłączaniu części sieci energetycznej oraz na załączaniu i wyłączaniu odbiorników elektrycznych u odbiorców.
Zaznaczmy, że świadome korzystanie z energii elektrycznej przez użytkowników końcowych umożliwia zwiększenie zdolności oddziaływania bodźców na ich decyzje. Z tego powodu ważne jest ciągłe edukowanie z zakresu zagadnień technicznych, społecznych, ekonomicznych i ekologicznych.
Przeczytaj również inne porady oraz sprawdź nasze usługi:
Uważasz, że nasz artykuł był interesujący? Podziel się na swoich mediach społecznościowych!