Czy carporty są kosztem w firmie?

Carport jako koszt działalności

Carport, czyli zadaszenie w formie wiaty wraz z instalacją fotowoltaiczną na zadaszeniu, służące do ładowania pojazdów i jako miejsce postojowe, jest coraz częściej podejmowaną inwestycją przez przedsiębiorców. Oczywiście może różnić się formą finasowania. Może to być zakup własny ze środków firmy albo coraz popularniejszy leasing fotowoltaiki.

W każdym z przypadków przedsiębiorca ma możliwość wliczenia w koszty odpowiednich pozycji dotyczących carportu, co rzutuje na podstawę opodatkowania, w rezultacie wysokość podatku CIT.

Carport, który służy osiąganiu przychodów z działalności lub zabezpieczeniu ich źródła, czyli po prostu jest wprost powiązany z działalnością przedsiębiorcy można uznać za spełniający warunki do zaliczenia go w KUP, czyli w koszty podatkowe firmy.

Carport a środki trwałe

Jeśli carport został zakupiony, wówczas otrzymujemy od sprzedającego fakturę VAT ze stawką 23%. Carport staje się wówczas środkiem trwałym firmy, a więc zostaje wpisany do ewidencji aktywów trwałych. Nie ma możliwości wliczenia w koszty jednorazowo wartości netto z faktury zakupu, koszt w tym wypadku zostaje rozłożony w czasie, liniowo, na cały, przewidywany okres użytkowania carportu, poprzez miesięczny odpis amortyzacyjny. To właśnie ten odpis stanowi koszt podatkowy firmy pomniejszający podstawę do opodatkowania.

Amortyzacja carportu w firmie to podatkowo maksymalna stawka przewidziana w CIT 10%, czyli rozłożenie wartości carportu na kolejne 10 lat kosztów amortyzacyjnych. Najczęściej do ewidencji środków trwałych wpisuje się go w dwóch pozycjach:

  • wiata z zadaszeniem jako 806 Klasyfikacji Rodzajowej Środków Trwałych ze stawką 10% rocznie – odrębna pozycja, podlegająca dodatkowo podatkowi od nieruchomości;
  • instalacja PV + stacja ładowania – grupa 6 KŚT ze stawką 10% rocznie – odrębny obiekt inwentarzowy.

Nabycie carportu w formie leasingu – co stanowi koszt podatkowy firmy?

Często wybieranym źródłem finansowania carportu jest leasing. W tym przypadku kwestia zaliczenia do kosztów firmy wygląda trochę inaczej niż przy zakupie 100% z własnych środków.

Zazwyczaj mamy do czynienia z leasingiem operacyjnym podatkowo, w myśl którego leasingowany carport pozostaje środkiem trwałym leasingodawcy do czasu ewentualnego wykupu. U leasingobiorcy kosztem podatkowym są więc miesięczne raty leasingu (zarówno część kapitałowa jak i część odsetkowa). Faktury za czynsz leasingowy wystawiane są przez leasingodawcę miesięcznie, zgodnie z harmonogramem spłat, ze stawką VAT 23%.

Jeśli zdecydujemy się na leasing finansowy podatkowo dla carportu, wówczas przedmiot zostaje wpisany do ewidencji leasingobiorcy (czyli naszej) jako środek trwały i zaczyna się jego amortyzacja, stanowiąca koszt firmy. W takiej umowie o leasing musi być obowiązkowo zawarta informacja, że amortyzacja leży po stronie leasingobiorcy (jeden z przesłanek leasingu finansowego podatkowo).

Kosztem firmy w zakresie carportu pozostaje wyłącznie część odsetkowa spłacanej raty (na podstawie noty księgowej wystawianej przez leasingodawcę – transakcja nie podlega już VAT) plus wspomniane już odpisy amortyzacyjne.

Warto dodać, że przysługuje nam odliczenie VAT od całości wartości przedmiotu, na podstawie wystawionej przez leasingodawcę na początku faktury zakupu przedmiotu.

Facebook
LinkedIn